In mijn vorige blog schreef ik al over vermoeidheid en wat voor impact vermoeidheid kan hebben op je dagelijkse leven. Iedereen kan vermoeid zijn, alleen als je kanker hebt gehad kan vermoeidheid in een keer en genadeloos toeslaan.

Hoe kan je omgaan met vermoeidheid, hoe krijg je vermoeidheid onder controle en kan je je dag zo indelen dat jij de dingen doet die je wilt of moet doen? Ja het kan, maar dit betekent wel dat je even goed naar jezelf en wat je doet op een dag moet kijken.

Dit kan jezelf doen of je kan daarvoor het energiedagboek gebruiken die ik hier speciaal voor heb gemaakt. Om te kijken wat jouw energievreters zijn kijk je naar wat je doet op een dag. Bij elke activiteit geef je aan hoe je energie ervoor en erna is. Ook kijk je naar wat je eigenlijk allemaal doet op een dag en dit zet je in een schema. Het schema in het energiedagboek helpt je om het overzicht te maken.

Als je weet wat je energievreters zijn zorg ervoor dat je om deze activiteiten hersteltijd inplant. Hoe veel tijd jij nodig hebt om van deze activiteit te herstellen is aan jou. Jij weet het beste of je na een half uur alweer aan de gang kan of dat er een activiteit is die jouw energie voor de rest van de dag op heeft gebruikt.

Met dit inzicht kan je je activiteiten gaan verdelen over de week. Het kan zijn dat je erachter komt dat je te veel activiteiten hebt per week voor de energie die je hebt. Dit wil zeggen dat je keuzes gaat maken, keuzes die jij aankan met de energie die je nu hebt. Natuurlijk is dit niet voor altijd, met de tijd zal je zien dat je energie toeneemt en je vermoeidheid wat afneemt. Als dit zo is kan je kijken of je activiteiten kan toevoegen.

Wil je meer tips, weten hoe jij keuzes kan maken of hoe jij met vermoeidheid om kan gaan? Boek dan een gratis coachsessie met mij. Dit doe je door het contactformulier in te vullen en vermeld dan daarbij je vraag voor de coachsessie.